Pomysł na franczyzę – gdzie szukać? Jak go sprawdzić?

Pomysł na franczyzę - jak go sprawdzić

Myślisz o zakupie franczyzy? Zastanawiasz się jak zawęzić poszukiwania marki oferującej franczyzę i wybrać najlepszą opcję dla siebie? Trendy obecne są również w biznesie franczyzowym. Nowe rozwiązania przychodzą i odchodzą. Jednak najlepsze koncepcje przetrwają próbę czasu. Przeczytaj gdzie znaleźć pomysł na franczyzę i jak go sprawdzić, zanim zainwestujesz!

W ostatnim artykule pisaliśmy o tym, na czym polega franczyza. Dzisiaj zajmiemy się już szukaniem – i sprawdzaniem – pomysłów na biznes franczyzowy. Zapraszamy do lektury!

Gdzie znaleźć pomysł na franczyzę?

Istnieje wiele możliwości franczyz. Możesz znaleźć je samodzielnie. Jedną z opcji jest skorzystanie z ogólnodostępnych katalogów online. Najlepsze z nich pozwalają filtrować wyszukiwania według branży, budżetu i lokalizacji. Mogą dostarczyć Ci nie tylko listę pomysłów na franczyzę. Często zawierają także ogólny przegląd kosztów, krótki opis działalności danej marki, czy też informacje kontaktowe. Wszystko to bez żadnych opłat.

Osoby szukające pomysłu na franczyzę pytają o polecenie przez znajomych, czy też rodzinę, która jest już zaangażowana w taki biznes. Chociaż nie ma nic złego w zdobywaniu opinii od zaufanych sobie ludzi, ważne jest, abyś to Ty dokonał wyboru. Nawet jeśli ktoś polecił Ci konkretną markę. Nadal warto przejrzeć inne dostępne opcje. Choćby za pomocą wspomnianych już katalogów online. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wybrany pomysł na franczyzę będzie dla Ciebie najlepszym.

Możesz także wynająć brokera franczyzowego. Pomoże on znaleźć odpowiednią franczyzę na podstawie Twojego budżetu, umiejętności, doświadczenia zawodowego i osobistych zainteresowań. Jest to jednak często dość kosztowne rozwiązanie.

Jak sprawdzić, który pomysł na franczyzę będzie najlepszy?

Istnieje wiele różnorodnych rodzajów franczyz, oferujących różne poziomy inwestycji – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Jednak nie wszystkie franczyzy są dla każdego. Aby znaleźć taką, która da Ci większą szansę na sukces, powinieneś być przygotowany na poświęcenie czasu na właściwy wybór.

Wybór odpowiedniej oferty jest kluczowy. Podczas tej decyzji będziesz miał wiele przemyśleń do rozważenia. Od kosztów związanych z franczyzą po wsparcie oferowane przez wybraną markę.

Niektórzy franczyzodawcy będą mieli dokument ujawniający franczyzę. Może to świadczyć o solidności marki. W niektórych krajach jest on obowiązkowy. W Polsce jest to dobrowolne. Oprócz dokumentu ujawniającego franczyzę sprawdź biznesplan. Dzięki temu zrozumiesz koncepcję marki. Powinien on zawierać jasną strategię marketingową i szczegółowe programy finansowe.

Jeśli masz jakieś pytania, koniecznie zapytaj bezpośrednio swojego franczyzodawcę. Zawsze lepiej jest spotkać się z nim osobiście. Poznasz dzięki temu jego styl zarządzania i czy czujesz się przy nim swobodnie.

Gdzie szukać pomysłów na franczyzę

Powinieneś również samodzielnie sprawdzić, jaka jest konkurencja dla firmy. Znaczenie ma nie tylko sama koncepcja franczyz. Istotne jest także to, jak dobry jest to biznes dla Twojego lokalnego rynku. Rozważ, czy istnieje już podobny produkt lub usługa w Twojej okolicy. Niektóre franczyzy są popularne tylko na określonych rynkach geograficznych. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić, czy istnieje rzeczywiste i długoterminowe zapotrzebowanie na daną usługę, produkt lub rozwiązanie dostarczane przez franczyzodawcę. Tutaj możesz zapytać samych konsumentów. Zorganizuj ankietę społecznościową w social media lub zapytaj przechodniów o ich potrzeby.

Co więcej, doświadczone systemy franczyzowe mają programy szkoleniowe. Oferują również stałe wsparcie. Najnowocześniejsze marki mają zasoby, które pomogą przedsiębiorcy rozpocząć prowadzenie działalności od zera. Na takich ofertach szczególnie dobrze jest się zastanowić.

Możesz także za pomocą kanałów social media odnaleźć obecnych franczyzobiorców i porozmawiać z nimi o ich odczuciach. Pamiętaj, że wszystko to robisz to dla własnego dobra. Na pewno chcesz uniknąć kosztownych błędów.

Na czym polega franczyza?

Na czym polega franczyza

Gdy przedsiębiorstwo chce zwiększyć swój udział w rynku lub zasięg geograficzny niskim kosztem może stworzyć tak zwaną franczyzę dla swojego produktu lub usługi. Stany Zjednoczone są światowym liderem w branży franczyzowej. Choć dziś w Polsce franczyzy stanowią duży odsetek firm. Zastanawiasz się, na czym polega franczyza? Podpowiadamy!

Co to jest franczyza?

Koncepcja franczyzy sięga połowy XIX wieku. Na czym polega franczyza? To rodzaj licencji. Nabywana jest ona przez jedną ze stron (franczyzobiorca) w celu sprzedaży produktów lub świadczenia usług drugiej strony (franczyzodawca).

Można więc określić, że jest to wspólne przedsięwzięcie dwóch stron. Zawarta jest między nimi umowa. Chociaż franczyzodawca, jak i franczyzobiorca mają wspólną markę, każdy z nich w sensie prawnym prowadzi inną działalność.

Przykłady dobrze znanych modeli biznesowych franczyzy to: McDonald’s, Subway, UPS czy też Burger King. W Polsce istnieje wiele możliwości biznesowych franczyzy. Prawie każda branża, o której tylko pomyślisz, odnosi sukcesy w tym modelu biznesowym.

Jak działa franczyza?

Najczęściej franczyzobiorca kupując prawa do tego rodzaju działalności, otrzymuje sprawdzony model biznesowy. W tym system ze sprawdzonymi cenami, produktami, czy też technikami marketingowymi. Kupując prawa do marki, franczyzobiorca ma dostęp do materiałów firmowych, nazwy, logo i oznakowań. Na ogół wszystkiego, co ma związek z daną marką. Jest to niewątpliwą zaletą franczyzy. Otrzymujesz dostęp i prawo do znanej już marki. Dzięki temu nie musisz wydawać swoich zasobów, aby klienci Cię poznali.

Franczyzodawca przeszedł już proces budowania świadomości marki, zyskał lojalność klientów i dzięki doświadczeniu nauczył się, jak zwiększać skalę działalności. W zamian za tę wiedzę oczekuje się konsekwentnego przestrzegania standardów marki w każdej lokalizacji. Niezależnie od tego, kogo własnością jest lokal, w którym prowadzona jest franczyza.

Za uzyskanie franczyzy zwykle należy zapłacić początkową opłatę i roczne opłaty licencyjne. Ponadto często pobierane są opłaty za szkolenia, wyposażenie lub usługi doradztwa biznesowego.

Jednak umowy franczyzowe są często złożone i mogą się różnić. Zawierane są zazwyczaj na okres od 5 do 30 lat. Jeśli franczyzobiorca naruszy lub rozwiąże umowę to powinien liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Dlatego podczas podpisywania wszelkich dokumentów należy zachować należytą ostrożność.

Po rozpoczęciu działalności franczyzodawca otrzymuje stałą wypłatę lub procent od sprzedaży. Zasadniczo franczyzodawca będzie wymagał, aby model biznesowy pozostał taki, jaki został przez niego określony. Może on obejmować na przykład określonego ubioru pracowników.

Podczas gdy franczyzodawca udziela wskazówek na temat najlepszych praktyk w zakresie marketingu i zarządzania zasobami ludzkimi – franczyzobiorca może swobodnie zatrudniać, wynagradzać oraz dyscyplinować swój personel. Jest to w pełni dowolne, o ile oczywiście nie wyklucza tego umowa franczyzowa. Korzyści są zatem obopólne. Obie strony są zainteresowane sukcesem marki.

Biznes franczyzowy

Dla kogo jest franczyza?

Teraz gdy już wiesz, na czym polega franczyza, możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to właściwa alternatywa dla Ciebie. Jest to bardzo popularna metodą dla osób rozpoczynających przygodę z własnym biznesem. Szczególnie dla tych, którzy chcą działać w wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak na przykład fast food. To z pewnością dobre rozwiązanie również dla ostrożnych przedsiębiorców.

Marka franczyzodawcy jest jej najcenniejszym kapitałem. Klienci decydują, w której firmie zrobią zakupy i jak często ją odwiedzają na podstawie reputacji. Konsumenci nie zastanawiają się nad tym, kto jest właścicielem aktywów firmy. Chcą uzyskać produkt lub usługę w znanej i zaufanej im marce.

Czy franczyza w małym mieście jest opłacalna?

Czy franczyza w małym mieście jest opłacalna

Mieszkasz w mieście o niskiej populacji i marzysz o założeniu franczyzy? Lokalizacja odgrywa bardzo ważną rolę w sukcesie większości firm. Źle wybrana najczęściej oznacza mniej klientów. Co w ostateczności może doprowadzić do niepowodzenia. Nawet jeśli koncepcja franczyzodawcy jest świetna. Czy zatem franczyza w małym mieście ma szansę na powodzenie?

Prowadzenie działalności franczyzowej w małym mieście

Możesz prowadzić franczyzę w małym mieście dzięki, której będziesz zarabiał godne pieniądze. Przedsiębiorcze osoby małą populację widzą jako szansę, a nie ograniczenie. Niezależnie od tego, gdzie mieszkasz, zapewne masz w swojej okolicy firmę, która działa na zasadzie franczyzy. Nie zawsze jest to łatwe. Jednak dzięki kreatywnemu myśleniu i odpowiednim przygotowaniu właściciele firm mogą otrzymywać satysfakcjonujące wyniki.

Oczywiście firmy franczyzowe w dużych miastach mają przywilej dostępu do wielu potencjalnych klientów, pracowników, infrastruktury i opcji finansowania. Z drugiej zaś strony franczyzy w małych miastach mogą nawiązywać znacznie bliższe relacje z klientami. Można dokładniej poznać ich rodziny i tym samym oczekiwania. Co więcej, nie ma Starbucks na każdym rogu ulicy. Przez co konsumenci nie mają nieograniczonej listy alternatywnych opcji do wyboru.

Ponadto w małych miastach wieloletni mieszkaniec zna wiele osób. Lokalne wiadomości rozchodzą się bardzo szybko. To miejsce, w którym nie jest łatwo utrzymać anonimowość. Dlatego niektóre franczyzy działają tam bardzo dobrze. W końcu nie ma lepszej reklamy dla firmy niż wiadomość pantoflowa. Kolejnym plusem prowadzenia franczyzy w małym mieście jest brak konieczności dokonywania dużych wydatków na reklamę. Są one z reguły mniejsze niż ma to miejsce w dużych miastach.

Kluczem do sukcesu jest znalezienie pomysłu na franczyzę, która będzie odpowiednia dla Twojej grupy docelowej. Jeśli będziesz umiał dokładnie określić potrzeby konsumentów lub sprawić, że poczują, czego potrzebują – nie ma żadnych przeszkód w drodze do sukcesu w małym mieście. Jest to ważne w każdym biznesie. Jednak ma kluczowe znaczenie w mniejszych społecznościach. Może być to katalizatorem Twojego sukcesu.

Zatem miasto, w którym chcesz otworzyć franczyzę i przede wszystkim jej mieszkańcy powinni mieć największy wpływ na Twoje pomysły biznesowe.

Jakie są najlepsze możliwości franczyzowe w małym mieście?

Zastanawiasz się, które franczyzy najlepiej sprawdzą się w małym mieście? Dzielimy się kilkoma trendami franczyzowymi na obszarach małych miast na rok 2019/2020.

Niektóre franczyzy sprawdzają się w małych miastach, inne nie. Sugerujemy, aby szukać bardziej lokalnych pomysłów. Pamiętaj również, że w małej społeczności najlepsze zasoby dla firmy to jej pracownicy. Zaoferuj jak najlepszą obsługę, która zostanie zwrócona do Ciebie dziesięciokrotnie. Staranne wybranie zespołu może przyczynić się do sukcesu. Dlatego warto poświęcić czas na zbudowanie wspierającej miejsce pracy kultury. Poświęć czas na pielęgnowanie zaufania i lojalności nie tylko wobec konsumentów, ale również i pracowników. Utrzymuj przy sobie najlepszych.

Firma usługowa zazwyczaj nie stoi przed takimi wyzwaniami jak sklep detaliczny. W branży usługowej często są znacznie niższe koszty ogólne i potrzeba mniejszej liczby klientów, aby firma mogła być rentowna. Oto kilka przykładów rentownych franczyz, które można znaleźć w małych miastach:

  • centra pocztowe,
  • opieka zdrowotna dla seniorów,
  • restauracje.