Na czym polega franczyza?

Na czym polega franczyza?

Na czym polega franczyza

Gdy przedsiębiorstwo chce zwiększyć swój udział w rynku lub zasięg geograficzny niskim kosztem może stworzyć tak zwaną franczyzę dla swojego produktu lub usługi. Stany Zjednoczone są światowym liderem w branży franczyzowej. Choć dziś w Polsce franczyzy stanowią duży odsetek firm. Zastanawiasz się, na czym polega franczyza? Podpowiadamy!

Co to jest franczyza?

Koncepcja franczyzy sięga połowy XIX wieku. Na czym polega franczyza? To rodzaj licencji. Nabywana jest ona przez jedną ze stron (franczyzobiorca) w celu sprzedaży produktów lub świadczenia usług drugiej strony (franczyzodawca).

Można więc określić, że jest to wspólne przedsięwzięcie dwóch stron. Zawarta jest między nimi umowa. Chociaż franczyzodawca, jak i franczyzobiorca mają wspólną markę, każdy z nich w sensie prawnym prowadzi inną działalność.

Przykłady dobrze znanych modeli biznesowych franczyzy to: McDonald’s, Subway, UPS czy też Burger King. W Polsce istnieje wiele możliwości biznesowych franczyzy. Prawie każda branża, o której tylko pomyślisz, odnosi sukcesy w tym modelu biznesowym.

Jak działa franczyza?

Najczęściej franczyzobiorca kupując prawa do tego rodzaju działalności, otrzymuje sprawdzony model biznesowy. W tym system ze sprawdzonymi cenami, produktami, czy też technikami marketingowymi. Kupując prawa do marki, franczyzobiorca ma dostęp do materiałów firmowych, nazwy, logo i oznakowań. Na ogół wszystkiego, co ma związek z daną marką. Jest to niewątpliwą zaletą franczyzy. Otrzymujesz dostęp i prawo do znanej już marki. Dzięki temu nie musisz wydawać swoich zasobów, aby klienci Cię poznali.

Franczyzodawca przeszedł już proces budowania świadomości marki, zyskał lojalność klientów i dzięki doświadczeniu nauczył się, jak zwiększać skalę działalności. W zamian za tę wiedzę oczekuje się konsekwentnego przestrzegania standardów marki w każdej lokalizacji. Niezależnie od tego, kogo własnością jest lokal, w którym prowadzona jest franczyza.

Za uzyskanie franczyzy zwykle należy zapłacić początkową opłatę i roczne opłaty licencyjne. Ponadto często pobierane są opłaty za szkolenia, wyposażenie lub usługi doradztwa biznesowego.

Jednak umowy franczyzowe są często złożone i mogą się różnić. Zawierane są zazwyczaj na okres od 5 do 30 lat. Jeśli franczyzobiorca naruszy lub rozwiąże umowę to powinien liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Dlatego podczas podpisywania wszelkich dokumentów należy zachować należytą ostrożność.

Po rozpoczęciu działalności franczyzodawca otrzymuje stałą wypłatę lub procent od sprzedaży. Zasadniczo franczyzodawca będzie wymagał, aby model biznesowy pozostał taki, jaki został przez niego określony. Może on obejmować na przykład określonego ubioru pracowników.

Podczas gdy franczyzodawca udziela wskazówek na temat najlepszych praktyk w zakresie marketingu i zarządzania zasobami ludzkimi – franczyzobiorca może swobodnie zatrudniać, wynagradzać oraz dyscyplinować swój personel. Jest to w pełni dowolne, o ile oczywiście nie wyklucza tego umowa franczyzowa. Korzyści są zatem obopólne. Obie strony są zainteresowane sukcesem marki.

Biznes franczyzowy

Dla kogo jest franczyza?

Teraz gdy już wiesz, na czym polega franczyza, możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to właściwa alternatywa dla Ciebie. Jest to bardzo popularna metodą dla osób rozpoczynających przygodę z własnym biznesem. Szczególnie dla tych, którzy chcą działać w wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak na przykład fast food. To z pewnością dobre rozwiązanie również dla ostrożnych przedsiębiorców.

Marka franczyzodawcy jest jej najcenniejszym kapitałem. Klienci decydują, w której firmie zrobią zakupy i jak często ją odwiedzają na podstawie reputacji. Konsumenci nie zastanawiają się nad tym, kto jest właścicielem aktywów firmy. Chcą uzyskać produkt lub usługę w znanej i zaufanej im marce.

admin